OPEN HUIS (Change & Exchange of Dutch Identity)
Inleiding
Het idee OPEN HUIS start met de acceptatie van bekende en beklijfde beelden. Zoals daar zijn; de tulp, het Hollandse huis, molens, klompen, dijken, het koningshuis, fietsen, tomaten, gezelligheid. De kracht van deze historische beelden is gelegen in het gegeven dat zij ingebed zijn in de Nederlandse cultuur. Zij zijn waardevol door hun geschiedenis en betekenis. Echter het is niet genoeg om stil te staan bij het verleden; het gaat erom verder te kijken en de bestaande beelden te transformeren, te analyseren, te beoordelen op hun bruikbaarheid en houdbaarheid, kortom verder te ontwikkelen en te verdiepen. Branding is succesvol als het in deze opgave slaagt. Het idee OPEN HUIS geeft een ontwikkelingstraject dat de voornoemde aspecten in zich draagt.
Transformatie
Het Hollandse huis is een icoon dat een drager is van vele betekenissen. De transformatie van dit bekende beeld krijgt vorm door een interactieve benadering van dit fenomeen. Het huis wordt aangegrepen om een aantal categorieën te bundelen en een eigentijdse innovatieve uitstraling en inhoud te krijgen. Deze transformatie krijgt vorm tijdens de uitwerking van de inbreng en gedurende voortdurende realisatie.
Inhoud
De ingrediënten van het OPEN HUIS bestaan uit twaalf te onderscheiden onderdelen/subcategorieën: Industrie, agribusiness, historie, folklore, politiek, cultuur, kunst, wetenschap/techniek, handel, waterhuishouding, transport, geografie.
Programma
Het programma van de het OPEN HUIS is interactief: (zij is) zowel zender als ontvanger. Een voorlopige opsomming; energieopwekking, groenteteelt, kantoorfuncties, tijdelijke woonfunctie, horeca, tentoonstellingsruimte, winkel, recycling/werkplaats, media functies (radio/tv/bladen), theaterfunctie. Het programma kan afhankelijk van de standplaats en tijd worden aangepast en inspelen op actuele en plaatselijke gebeurtenissen.
Vorm
Een volume van 6 meter breed, 9 meter hoog en 12 meter lang. Dit is een eerste model. (Een representatie van het Hollandse huis) De twaalf verschillende ingrediënten worden in dit volume geplaatst. Van dit punt wordt het model verder ontwikkeld afhankelijk van de inbreng. Deze modellen zijn bedoeld als startpositie en moeten geëxploreerd worden. De ontwikkeling van dit model kan resulteren in een (virtuele) constructie; permanent, tijdelijk, drijvend, reizend, zwevend?, een sculptuur, paviljoen, documentaire, of (internet) platform.
Boodschap
Exploratie, innovatie en ontmoeting staan centraal. We hebben de wereld wat te vertellen maar willen ook graag verhalen van anderen horen; wij leven op dezelfde planeet er is meer dat ons bindt dan scheidt. Zoals Nederland in ontwikkeling is en dus nooit voltooid, zo is ook dit idee voortdurend in ontwikkeling. De interactieve Holland-vertegenwoordiging, is als een microkosmos van Nederland, en spreekt mensen in het buitenland op originele manier aan op een groot aantal Nederlandse onderwerpen. Het is een communicatiemedium voor kennismaking in de breedste zin van het woord.
Uitwerking
Het idee dient verder uitgewerkt te worden door de inbreng van participanten uit de twaalf categorieën. Deze vertegenwoordigers moeten blijk geven van affiniteit met het onderwerp en de gekozen werkwijze. Het gaat hierbij ook om de verschillende vakgebieden/onderwerpen elkaar stimuleren. De som is meer dan de delen. Voorkeur heeft een opzet waarin mensen uit onderwijs en bedrijfsleven participeren.
Getoonde beelden geven een ruimtelijke uitwerking van het idee, waarbij dit model is gebaseerd op een kubus van 30 x30 x30 cm met elke zijde een ander kleur.